Ny portfölj: Prismomentum och en översyn.

Under våren har jag funderat en del över vikterna för de olika delportföjlerna. Det började med tanken att när nu börsen har gått ner så pass mycket kan det vara läge att öka på aktieandelen. Så i början av maj minskade jag ca 15% i Globalt momentum och placerade i ett antal svenska aktier utan någon större analys. Ca 40% borde vara en lagom och tillräcklig andel på GM för att säkerställa mina ekonomiska behov framöver. 

Därefter mognade tanken att det var dags att se till att göra hela portföljen regelstyrd. Dock kändes det lite riskabelt att bara öka på TV-delen, den har ju trots allt underpresterat flera år i sträck och kommer sannolikt emellanåt göra så även i framtiden. 

Lösningen blev att införa en ren momentumportfölj, vilket ju ger en diversifiering. Man kan förvänta sig att värde och momentum har sina toppar och dalar vid lite olika perioder, åtminstone för det mesta.  

För att frigöra kapital avslutade jag experimentet med hävstångsprodukter samt sålde av aktierna jag köpte i maj. Varken GM2X eller Övrigt har rosat marknaden i år, så det underlättade också beslutet:


Efter dessa ändringar har jag nu följande delportföjer och tänkta andelar:

Globalt momentum         40%
Trendande värde            30-40%
Prismomentum               20-25% 
Krypto och Övrigt           upp till 10%

Gå in på strategifliken för mer info.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar