Jag är en 65-årig, numera pensionerad egenföretagare och IT-konsult, bosatt i södra Sverige. 
Här dokumenterar jag min värdepappersportfölj med fokus på strategi, uppföljning, resultat och innehav. 

När jag startade eget 2001 blev jag tvungen att ta hand om pensionssparandet själv, något jag tidigare varit helt ointresserad av. Eftersom jag förstått att det är på börsen man får bäst avkastning, bestämde jag mig för att placera mitt sparande där. Mitt tillvägagångssätt var helt osystematiskt med många tvära kast, jag hade ingen kunskap och var inte heller särskilt intresserad. Så fortsatte det under många år, även genom finanskrisen 2007-09 med tillhörande  härdsmälta på börsen. Avkastningen var trots det inte katastrofal utan mest bara medelmåttig, klart bättre än bankräntan men också klart under aktieindex.

Det var inte förrän 2013 detta ändrades när jag i bloggosfären stötte på systematiska tillvägagångssätt och började läsa aktieböcker, fler bloggar och senare även forskningsartiklar.  

Eftersom jag nu närmade mig  pensionsåldern blev jag gradvis mer intresserad av att skydda mig mot nedgångar. Standardmetoden är att allokera en del av portföljen till räntepapper, men tyvärr medför detta en lägre totalavkastning. 2013 köpte jag ändå lite motvilligt en räntefond för 30% av portföljvärdet. 

När jag läste The little book that beats the market blev jag mycket imponerad av avkastningen i den enkla kvantitativa strategin som dessutom eliminerar alla känslomässiga beslut. Så i slutet av 2013 startade jag min första regelbaserade portfölj, en magic formula-portfölj. Den har nu utvecklats till en trending value-portfölj beskriven i What works on Wall StreetMitt viktigaste Eureka-ögonblick hittills inträffade dock när jag läste Dual momentum investing. Med dess beskrivna, ännu enklare Global Equities Momentum-strategi får man enligt presenterade backtest-resultat inte bara avkastning klart över världsindex utan också ett bra skydd mot nedgångar. Sommaren 2015 startade jag min Globalt momentum-portfölj och avslutade samtidigt mitt 30-procentiga räntefondsinnehav. Den är efter påtvingade såväl som frivilliga ändringar fortfarande min största och viktigaste delportfölj. 

Vid det här laget var jag väldigt intresserad av aktiestrategier och regelstyrda metoder och är det fortfarande. Det är ett intellektuellt stimulerande intresse som också hittills varit ekonomiskt givande, vilket så klart i slutändan är den viktigaste drivkraften. 

Min strategi är som sagt regelstyrd, dvs kvantitativ. För mer info om kvantitativa metoder, se tex här, här eller här. Strategin baseras på värde och momentum, två stilar som båda historiskt visat sig överavkasta index. Delportföljer som bygger på tillväxtkvalitet eller andra marknadsanomalier, dvs avvikelser från den effektiva marknadshypotesen, kan tillkomma framöver givet att jag finner dem attraktiva och att de kan införas regelstyrda.

Under 2017 pausade jag IT-konsultandet vilket gav mig tid att ta fram ett mer robust system för hantering och uppföljning av portföljen och även att införa en global version av värdeportföljen, vilket jag också gjorde. Sedan kände jag att det var dags att undvika större förändringar utan istället låta strategin löpa på som den är och sluta söka efter nya ännu bättre metoder. Ändrar man för mycket ger man inte sina tidigare idéer den chans de förtjänar. Sunda strategier kan underprestera flera år i rad och dessutom kan, för att krångla till det ytterligare, över tid dåliga idéer överavkasta flera år i rad, vilket riskerar att leda en fel. 

Som ett försök att undvika för mycket förändringar bestämde jag mig för att dokumentera portföljen med strategin och dessutom att publicera den offentligt. Det finns ju faktiskt inga hemligheter med min metod, den bygger på allmänt tillgänglig information och kunskap. 

Jag har inga planer på att bli en frekvent bloggare eller locka läsare hit, syftet är i första hand att dokumentera för min egen skull. Men skulle någon vara intresserad svarar jag gärna på synpunkter eller frågor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar