Portföljrapport 2023

Även 2023 blev ett år av underprestation gentemot jämförelseindexen acwi och omxsgi. Dock blev det åtminstone ett plusresultat, så i kronor räknat är det OK.

Under året har jag startat två nya portföljer (Gmx2 och Trendade kvalitet) och funderat en del på portföljrisken och därmed fördelningen mellan delportföljerna. 

Globalt momentum är den största delportföljen och tanken är att den ska gå något bättre än index, men framför allt skydda vid större nedgångar. Modellen är robust och fungerar för flera olika sammansättningar av ingående fonder, men jag har nu valt att följa Investarfysikerns sammansättning. Han har gjort en backtest, visserligen bara drygt 20 år tillbaka, men det är 20 år mer än vad jag gjort med mina olika sammansättningar under senare år.

Framöver tänker jag mig portföljen i två delar. Största delen, ca 70%, består av Globalt momentum tillsammans med kryddorna Gmx2 och Krypto, vardera <=10%. Övriga 30% läggs på   kvantitativa aktiestrategier med svenska aktier. För närvarande används Trendande värde, Prismomentum och Trendande kvalitet. Under många år har jag använt Valuesignals screener för att filtrera fram aktier, men tänker byta till Börslabbet då jag nu endast investerar i svenska aktier.

Utöver detta är planen att sitta still i båten, inga nya portföljer eller större ändringar i befintliga. Dock med ett extra öga på de spekulativa Gmx2 och Krypto.

Måluppfyllelse och ställning framgår av flikarna ovan.

Edit 2024-02-01: Det visade sig att Valuesignals screener har lagts ner, så mitt byte till Börslabbet blev tidigarelagt. I samband med det har jag omstrukturerat aktiedelen. Som tidigare har jag 30% allokerat till kvantitativa aktiestrategier, men nu uppdelat i tre delar, en svensk momentumportfölj, en nordisk portfölj och en amerikansk portfölj, allt enligt Börslabbets beskrivningar. Fördelningen är knappt en fjärdedel, knappt hälften och knappt en tredjedel. Fördelningen är vald så att samtliga aktieposter blir lika stora. Det blir 12 aktier i momentumdelen, 24 i den nordiska ( 8 vardera i trendande kvalitet, värde och utdelning), samt 16 i den amerikanska (8 vardera i trendande och sammansatt värde). Tanken är att ombalansera  kvartalsvis, hela momentumportföljen och en fjärdedel av övriga portföljer, dvs totalt 22 aktier blir föremål för ombalansering varje kvartal.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar