Sedan 2017 görs inga insättningar, endast uttag. Det präglar både strategi och målsättning. Viktigast är inte att avkastningen blir högre än andras, utan att den täcker kostnaderna för den livsstil jag vant mig vid oavsett hur gammal jag blir. Men givetvis vill jag gärna slå index. Dessutom önskar jag en så god avkastning att en bra andel blir över till spännande projekt under resans gång, samt till efterlevande.

Kvantitativa mål

  • Avkastningen ska över tid överstiga global- (ACWI) och sverigeindex (OMXSGI)
  • Den riskjusterade avkastningen ska överstiga den riskjusterade avkastningen för global- och sverigeindex. Mäts genom att jämföra Sharpe värdena.
  • Nedgångar vid börsfall ska vara mindre än nedgångarna i global- och sverigeindex. Mäts genom att jämföra sämsta årsresultat.


2 kommentarer:

  1. Lagt till en ingress.
    Utökat tidsmålet.

    SvaraRadera
  2. Lagt till till Sverigeindex för jämförelse. Tagit bort tidsmålet.

    SvaraRadera